Glassbilar och vårdrus

Eftersom jag jobbat hela dagen och som vanligt sovit dåligt första dagen jag har dagpass så hade jag inte så mycket ork på kvällen. Men jag och Zsandor gick upp mot Hörnsjön och tänkte ta en lugn tur där. Vad jag inte visste var att runt Hörnsjön och leden runt där gick något som kallas Vårdruset. Det var anställda inom omsorgen som hade sitt eget lopp (fast de flesta gick), jag hade ingen aning fast jag själv är timanställd inom handikappomsorgen.
Nåväl, fullsmockat med folk var det, de gick/jobbade i stora klungor och var så många på en gång att till och med Zsandor som inte brukar bry sig om folk ute, tog ett steg åt sidan och såg lite förskräckt ut. När den största folkmassan gick förbi stannade han och vägrade gå förrän alla passerat. Stigen runt sjön är ganska bred, men inte när man möter 50 pers på en gång...
Det blev en hel del träning på att möta folk med andra ord, och även en del hundar. Tyvärr befann sig glassbilen i vårt område på vägen hem, så när vi närmade oss villaområdet blev han rädd och ville inte gå, alternativt ville springa fort fort hem. I början tränade jag med hyfsat resultat genom att slänga ut godisar varje gång vi hörde ljudet, men när vi kom ner i området vid Kempis slutade han lyssna. Han fick gå bakom mig resten av vägen hem, dels för att det inte går att gå normalt när han är rädd och drar, dels för att han möjligtvis kan försöka förstå då att jag genom att gå först tar hand om "problemen" så han inte behöver vara rädd, liksom skyddar honom. Det gick ganska bra, fram till att vi mötte glassbilen som satte på ljudet ca 15 m bort... :-(


Kommentarer
Postat av: Tessan

Inte lätt med glassbilen - Pepsi slutade ju skälla på den när de körde TV-reklam före jul förra året. Jag tycker att du gjorde helt rätt som lät honom gå bakom dig.. då BORDE han ju uppfatta dig som en trygg ledare. Synd att de slog på sin melodi så nära er :(

2007-08-29 @ 23:09:01
URL: http://danstanten.blogg.se/pepsismatte

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0