Rävjakt

Idag efter fyra timmars föreläsning kändes det ungefär som jag hade blivit överkörd av en ångvält, ville bara sova. Men Zsandor måste ut åtminstone nån timme även när jag inte orkar. Och idag skötte han sin motionering ganska bra på egen hand. Han brukar sällan jaga vilda djur, ibland springer han efter en bit och liksom jagar iväg djuret (rådjur, hare, fågel) men oftast är det älg vi träffar och de bryr han sig inte så mycket om. Det finns dock två undantag och det är om han har en kompis med sig, då blir det mycket roligare att jaga, eller om det är räv det handlar om.
När vi gick i skogspartiet nere vid sjön så började han plötsligt nosa ivrigt på stigen, gick en sväng in i skogen, ut igen, in igen, runt runt och jag blev glad att han sprang runt och nosade som om det nästan inte var snö, fast det var en hel del. Så bara satte han iväg som skjuten ur en kanon, vrooom! Ni som har snabba hundar vet hur det ser ut när hunden bara sticker iväg som ett streck och är borta innan man hinner reagera... och då är det ändå en lång raksträcka med bra sikt vi gick på. Jag lät honom springa eftersom jag blev så paff och förstod att det måste varit nåt vilt, för andra hundars skull beter han sig inte sådär. Så jag gick och funderade på vad det kan ha varit när jag såg honom komma tillbaka i full galopp, jag lockade och väntade på att han skulle komma fram som vanligt. Men han stannade och tittade misstänksamt på mig en bra bit bort, sen vände han och sprang in mot skogen och då såg jag: det var inte Zsandor, det var en räv! Det är inte första gången jag misstar en räv för att vara honom på långt håll, det är ju inte det första man väntar sig att få se komma tillbaka när man väntar på sin hund... och i nästan samma färg dessutom. Det kunde vart en blandning mellan Zsandor och Pepsi (nu vet jag hur deras valpar skulle se ut!) men det var uppenbarligen en räv.
Efter en stund kom en vilt flåsande hund i världens fart, sprang fram mot mig men jag lät honom fortsätta för räven var säkerligen långt borta vid det här laget, så Zsandor vände och nosade upp spåret där räven sprungit in i skogen. Jag hörde honom springa runt därinne i skogen fram och tillbaka några gånger, sen kom han ut på stigen igen och rusade iväg åt samma håll som första gången, klart förvirrad efter att ha tappat spåret. Efter en stund kallade jag in honom och han kom fram direkt, hade väl gett upp hoppet om sin nya, om än ofrivilliga kompis. Vi gick en bit till och jag släppte honom efter en stund och lekte lite med pinnar, men är så tacksam över att han sprunigt av sig ordentligt och haft kul fast hans tråkiga matte inte orkar göra så mycket. Låter säkert oansvarigt men det är långt bort från bilvägar och jag är 100% säker på att han aldrig skulle göra räven illa, och även säker på att han inte kan komma ikapp en springande räv. Däremot om han stötte på en i nån buske skulle det kunna bli läskigt, vet inte hur rävar reagerar på hundar men jag antar att de kan bita ifrån om de känner sig hotade. De enda djur jag är orolig för när Zsandor är i farten är såna djur han är gjord för att jaga/döda, nämligen gnagare.
Kom faktiskt på att han har dödat en näbbmus i ett naturreservat i somras, men då var han faktiskt kopplad, dök bara ner i mossan och bet ihjäl den stackars musen innan nån han fatta. Jag fattade inte förrän jag av en händelse kollade vad han letat efter och såg musen. Men han hade inte en tanke på att äta upp den (de luktar visst väldigt speciellt, han gillar att rulla sig på dem), han bara gick vidare som om inget hänt. Och just det där beteendet: kasta sig ner på marken med tassarna före som en katt, har jag sett honom göra massvis med gånger så jag undrar hur många möss han har skickat till himlen...

Kommentarer
Postat av: Danstanten

Hihi.. det stämmer nog att Zsandor och Pepsi skulle kunna få rävliknande valpar.. om de nu hade kunnat få valpar *ler*

Det lät som om han hade rätt kul i alla fall. Pepsi sprang på ett rådjursspår idag i nästan 10 minuter.. så hon var också ganska självrastande vilket jag uppskattade eftersom jag är lite "spak" efter helgen.

2007-02-26 @ 19:03:25
URL: http://danstanten.blogg.se
Postat av: Sofie

Hej! Zsandor verkar ha haft vääldigt kul idag! Jo det är jättekul! Och charlotte är verkligen jättebra! och Lexi är så söt :P Lexi är berömd för sina pussa hon riktigt kysser ^^ gör Zsandor det med ? Det bästa med charlotte är nog att hon säger precis vad hon tycker och tänker (visst alla gillar det inte) men hon säger vad man gör rätt med sin hund och vad man gör fel, och hon säger vad man kan göra för att förbättra de fel man gör. och såklart att hon kan hund såå bra! :)
//Sofie

2007-02-26 @ 20:03:21
URL: http://ris0ros.blogg.se
Postat av: Ida

Haha, stackars räv! Den måste fått sig en liten chock av att ha en pinscher i hälarna. Men tror att det kanske finns en risk att hundar kan komma ikapp vilt? Vissa är ju skapta för det. Fast ju räv bör de ju inte döda, men om det vore kaniner eller andra gnagare. Där ligger nog jaktinstinkten nära till.
/ida

2007-02-26 @ 22:23:09
URL: http://my.opera.com/idaeklof/blog/
Postat av: Sofie

Ida: klart de kan komma ikapp viltet om de har bra förutsättningar, om viltet kanske är trött eller skadat eller om hunden är nära när de börjar jaga. Men Zsandor tappar bort spåret på en gång, han går bara efter synen och oftast är det i skogen och då tappar han bort viltet rätt fort. En hare tror jag inte han skulle döda för de är ju rätt stora, en kanin kanske, men såna har vi inte här vad jag vet. Men det är nog hemskt att han dödar näbbmöss, jag har själv haft både råttor och marsvin och tycker till och med synd om skalbaggar som blir dödade.

2007-02-27 @ 16:24:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0