Zsandor har fått en hästkompis!

Idag har Zsandor fått en ny kompis, och nej det är inte den trevliga schäfertiken som bor i huser intill, utan en häst. Jag tog nämligen med mig Krisofer och Zsandor till stallet för att hälsa på min medryttarhäst Djákni. Det gick mycket bättre än väntat, Zsandor var lite rädd och avvaktande i början i stallet men då är han ju trängd så det är inte konstigt. När jag och husse stod i boxen och borstade Djákni stod Zsandor och kikade in genom en springa i boxen och när hästen kom nära så gjorde han nåt konstigt ljud som lät som en blandning mellan gnällande och morrande. Han förstod väl inte hur man talar med såna konstiga djur som hästar, som dessutom inte svarar utan bara tittar med stora ögon. Jobbig situation.
Men när vi gick ut på promenad gick det mycket bättre, först vad Zsandor kopplad men sen när vi kommit in i skogen fick han springa lös framför och han verkade tycka det var jättekul och spännande att vara ute och gå med en häst. Han skuttade och lekte med pinnar och hästbajs han hittade och slängde omkring sig. Efter en stund var han knappt rädd alls längre, även om han höll ett betryggande avstånd. Men det var inga problem att gå förbi hästen, eller att gå nära. Vid ett par tillfällen nosade de på varandra men Zsandor tyckte nog det blev för mycket för han började med sina lekinviter. Hade Djákni inte varit så lugn och hundvan så hade jag inte vågat ta med Zsandor och ha honom lös.
Efter en promenad på ca 45 min så gick vi till ridplanen så jag kunde träna lite, Zsandor och husse satt i mitten av planen och tittade. Zsandor verkade ganska nöjd, han satt på en halsduk i solen. Enda gången det blev jobbigt var när vi kom för nära om det gick fortare än skritt, Djákni ville väldigt gärna gå fram till Zsandor så ofta som möjligt. Sen fixade vi iordning i stallet och maten och släppte ut hästen i hagen till sina kompisar och åkte hem. Zsandor var nöjd och trött efter sina äventyr i stallet.

Jag är jätteglad att det gick så himla bra med Zsandor, han har ju träffat hästar många gånger men tycker de är läskiga om de kommer för nära. Det här var perfekt träning och efter några gånger kommer han nog vara lika avslappnad som många andra hundar jag brukar se i stallet. Vi hoppas ju på att kunna köpa egen häst i framtiden och då måste ju Zsandor vara van. Dessutom är det perfekt om man kan ta med Zsandor de gånger jag bara ska promenera med Djákni, det blir som att gå med två hundar i koppel. :-) En bit från stallet finns underbara ridvägar och stor skog som Zsandor kan springa i och ju varmare det blir desto lättare att ta med honom i stallet.

116799-27

Kommentarer
Postat av: Therése

Vad underbart att det fungerar! Jag är så glad för allas eran skull. Och vad duktig Zsandor är! Som vanligt *ler*

2007-02-13 @ 07:43:45
URL: http://danstanten.blogg.se/pepsismatte
Postat av: Anonym

Tack för värmande kommentar på Rastplatsen.
Va härligt med dina promenader med Zsander och isisen. Promenera med häst ska man göra mycket.
olle

2007-02-13 @ 20:51:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0