Snöstorm och klickerträning

Idag var det inomhusträning igen i Sörsvedje, det var väldigt skönt att vara inomhus när vinden ven utanför knutarna måste jag säga. Det har snöat två dygn nu och idag var det dessutom blåsigt som tusan så att aktivera sin hund inomhus blev perfekt. Det gick rätt så bra, vi tränade mest på inkallning och att kunna gå vid sidan och ha kontakt med matte i närheten av andra hundar. Fotgåendet går inte så bra, Zsandor tittar inte på mig eller så tittar han men då halkar han ut åt sidan. Men det är ju inte hela världen, jag är inte intresserad av att han ska utföra några perfekta lydnadsmoment längre, vet ju att han kan det om vi bara tränar tillräckligt men jag har tröttnat på sånt. Jag vill träna för att han ska kunna slappna av runt andra hundar som han kunde förr, för att ha roligt och för att han ska komma ihåg lite grejer från lydnadsprogrammet eller för att lära nya saker. Men kanske främst just nu för att han ska kunna vara i närheten av hanhundar han inte gillar utan att bry sig, vilket vi fick en bra chans till idag då en berner sennen han ogillar var där. Det ultimata vore egentligen att träna med ett antal hanhundar han redan bildat sig en negativ åsikt om (för att uttrycka det lite fint) och då med hjälp av klicker och godis träna in att gå förbi nära dem, att de får gå förbi nära honom utan att han bryr sig osv. Jag märkte att det var jobbigt för honom med träningen, dels för att det var längesen sist och det tar på krafterna att träna på ett relativt okänt ställe med andra hundar på och dels för att vi tränade en del runt den hanhunden och det tog nog på hans krafter. Han försökte stirra ut den några gånger men jag lyckades få hans uppmärksamhet, dock inte helt odelad.
Till nästa gång ska jag nog fundera ut ett lite bättre "schema", det gjorde jag ofta förr när vi tränade utan tränare och det hjälper, jag tycker om att planera så jag inte står där sen och är helt oorganiserad och vilsen. Men det var lättare när man hade ett program att träna efter, nu måste jag fundera ut vad i vardagslydnaden jag vill han ska bli bättre på och hur jag ska gå tillväga, samt vilka lydnadsmoment jag vill träna på och då hur noggrann jag ska vara. Ska man inte tävla behöver det ju inte vara perfekt men samtidigt känns det dumt att slarva när han har kunnat allt nästan "perfekt". Jag måste ta ställning till hur jag ser på det så jag inte förvirrar honom i onödan, han har en nog förvirrad matte ändå i vissa situationer :-)

Efter träningen åkte vi till Tessan och Pepsi, fikade (Zsandor fikade nog mest av alla) och gick sen ut en sväng i snöstormen. Tvärtemot vad jag trott så hade Zsandor jättekul! De sprang på spår och verkade tom jaga nåt djur att döma av den fart de hade och förutom det så sprang han runt och busade och gjorde lite lekinviter här och där. Trots snön och blåsten. Hoppas det håller i sig.
Väl hemma var det faktiskt inte sovdags direkt utan passa på att leka med en pipis han hittat i bilen, innan han tog tag i sitt fina täcke, drog ut det på mattan, skakade på det och till sist lade sig till rätta och somnade.

Kommentarer
Postat av: Therese

Jag måste också göra ett träningsschema, men det känns jättesvårt för mig eftersom vi aldrig har hållit på med lydnad och jag inte riktigt vet vad man kan hitta på för övningar.

Jag tyckte att Zsandor var jätteduktig när ni tränad med klickern där från början, men jag förstår att han tyckte det var jobbigt med Berner Sennen eftersom jag vet att han inte gillar honom.

Pepsi sov inte heller direkt när ni åkte eller när vi kom hem. Hon var med oss när vi åt mat och så, men sedan sov hon så hårt att hon snarkade när hon väl la sig och hon verkar fortfarande lite trött....

2007-01-15 @ 07:47:10
URL: http://danstanten.blogg.se/pepsismatte

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0