Apan

Igår var jag ledig, men passade på att storstäda på förmiddagen så Zsandor fick ha lite tråkigt, men han låg mest ute i solen så jag tror han var rätt nöjd ändå. På eftermiddagen cyklade vi bort till Svedje, allt var frid och fröjd fram tills någon idiot smällde av en raket nånstans i närheten. Det var en riktig med fyrverkeri, jag fattar inte varför nån bara smäller av en sån hur som helst. Zsandor blev såklart jätterädd, gnydde och ville bara hem hem hem. Men jag cyklade vidare och tvingade honom på så sätt att springa efter och efter en liten stund verkade han faktiskt släppa rädslan! Jag tror att det var för att vi cyklade, hade vi promenerat och jag hade fortsatt gå och dragit med honom skulle han bara satt tassarna i marken och vägrat som han brukar göra, men nu när han springer bredvid cykeln blir det annorlunda på nåt sätt. Jag tror han ser det som han jobbar på något sätt då, för han reagerar ofta annorlunda på saker när vi cyklar jämfört när vi går, ungefär på samma sätt som om vi tränar med något annat. Han får ju någonting att koncentrera sig på och kan inte fokusera på rädslan på samma sätt som när han bara "är" eller när vi bara går.

Så vi cyklade en extra sväng runt på småvägarna för att han skulle lugna ner sig innan vi gick in i skogen. Vi gick upp till gläntan och lekte med leksaker en stund, passade på att träna lite uppletande, godissök och inkallning. Det är så kul att växla mellan ställen att gömma saker på för han är alltid inne på tidigare sätt jag gömt saker. Som tex när jag gömt på marken under mossa etc. och sedan gömde på några trädgrenar, bara strax över hans ögonhöjd, och han gick rakt fram mot det men såg ingenting eftersom han var helt inställd på att den skulle finnas på marken. Sen klättrade vi uppför berget och plockade lite blåbär innan vi cyklade hem igen.

 

Idag hade vi planerat en långpromenad med husse eftersom vi är lediga båda två, men det har regnat hela dagen så vi tappade lusten alla tre. Jag och husse åkte på second hand och köpte som vanligt en present till Zsandor där, en apa som han nu roar sig med för fullt.



image186

image187

image188


image189


Kommentarer
Postat av: Tessan (Pepsis matte)

Du har nog rätt i det där med cyklandet och hans sätt att hantera rädslan då..
Apan. Vilken kul leksak. Han verkar gilla den jättemycket. Jag måste säga att jag undrade hur du kunde ha rubriken "apan" på bloggen och var väldigt nyfiken *skrattar*

2007-07-31 @ 19:42:47
URL: http://danstanten.blogg.se/pepsismatte

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0