Två nya smultronställen!

Igår var jag och Zsandor i Gimåt och gick bort till - och runt Bergtjärnen. Vi har inte varit i den skogen sen vi var där med Djákni men då kom vi aldrig så långt för då var det ju snö. Det blev en ordentligt promenad över ängar, kalhyggen, berg och i skog. Dessutom passade vi på att bada lite båda två, Zsandor när jag kastade leksaker och jag när barnfamiljen i närheten hade gett sig av så jag kunde klä av mig naken och hoppa i.

***

Idag blev det en ännu mer ansträngade - men rolig! - dag för oss båda. Vi åkte till Tessan och därifrån åkte hon, jag, Pepsi, Zsandor och såklart Alva, till några fäbodar en bit bort som ligger i utkanten av Rutbergsterrängen. Det var spännande av flera anledningar, dels för att jag gärna ville gå på något nytt ställe, dels för att jag gjort ett par tappra försök tidigare att gå i det skogsområdet (med en annan utgångspunkt) men inte kommit så långt utan mest planerat det, och sist men inte minst för att vi försökte gå där i höstas med då var det så blött att vi ångrade oss (jag hade dåliga skor).
Med samma skor, men torrare underlag, begav vi oss iväg efter att ha kollat in de olika lederna på kartan. Den första biten var en gammal skogsväg som ibland var nästan helt obefintlig, men det var bra ändå för hundarna kunde springa som de ville. Efter ett par km började det regna, vi gömde oss under några granar för Alvas skull och hundarna (mest Zsandor) passade på att vila efter en energikrävande jakt de just varit ute på, och Tessan ammade Alva. När regnet avtog gick vi vidare och kom efter ett tag ut på en grusväg där vi kunde välja mellan vägen till Huggsjöstugan eller vägen till Rutbergshotellet. Vi valde det senare.
Efter en lång, men förvånansvärt lättgången, uppförsbacke kom vi in i skogen igen en halv km och sen var vi framme. Något hotell var det inte direkt, några stugor med dass och en storstuga där man inte fick ha med hundar eller övernatta. Där fikade vi medan hundarna vilade.... eller borde vilat snarare, de hade inte alls tid med vilande utan bytte leksaker med varandra så mycket de bara kunde. Har Pepsi sin leksak och Zsandor sin så blir de avundsjuka på varandra och byter, för att sedan upprepa proceduren ett oräkneligt antal gånger till.
Tessan passade på att amma Alva igen och byta blöja, Zsandor var jätteduktig när han sett bredvid och tittade på. Han är fortfarande väldigt intresserad och jag törs inte låta honom gå ända fram, men han verkar börja fatta att hon är ett barn och inget annat.

Sen gick vi vidare och kom ut på Stormyran, som är precis som det låter. En gigantisk myr som tursamt nog var ganska torr. Otroligt vackert var det, påminner lite om att vara i fjällen. Efter myren kom en lång nedförsbacke tillbaka till fäbodarna där bilen stod, och den sista biten kom regnet igen vilket då bara var skönt eftersom vi var så svettiga. Det var två trötta hundar som ville in i bilen efter en jobbig men helt underbar och rolig vandring på fyra timmar.

Här kommer lite bilder, tagna av mig och Tessan med hennes kamera, och tillfixade av henne:

image174
Dricker vatten ur en bäck.

image175
Två lyckliga hundar.

image176
Paus vid Rutbergshotellet.

image177
Zsandor och Pepsi på Stormyran.

image178
Zsandor vilar ett par minuter och väntar in oss innan vi ger oss ut på myren.

image179
Jag och vovvarna.

Kommentarer
Postat av: Tessan

Vad skönt att du skrev att VI var svettiga *skrattar* för jag kände det verkligen som om det bara var JAG som var det.

2007-07-26 @ 22:33:32
URL: http://danstanten.blogg.se/pepsismatte

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0