Första cykelturen för i år!

Idag plockade jag fram cykeln och vi tog vår första cykeltur, ett klart vårtecken! Ett annat klart vårtecken är all lera, sand och grus som följer med in på smutsiga tassar och mage. Trots att jag torkar så blir det en sandlåda innanför dörren efter varenda promenad.
Nåväl, vi cyklade ner mot sjön för där är det jättebra grusväg, sen vände vi och cyklade tillbaka samma väg men en liten omväg hem så vi var ute en dryg halvtimma. Tror det var precis lagom, Zsandor springer ju hela tiden koncentrerat så jag tror han blir ganska trött. Vanligtvis går man ju sakta och han får bara springa när han är lös och då springer han en bit, stannar och nosar osv. så det blir inte lika intensivt. Men när vi cyklar så är det full fart från start till stopp, förutom några pauser för att han ska få kissa och bajsa.
Det gick över förväntan med tanke på att vi inte cyklat sen i höstas, han fattade direkt när jag satte fast honom i springern och så travade han fint vid min sida hela tiden. När han blir nödig börjar han titta mot vägkanten så då stannar jag. Det enda han hade problem med var "höger" och "vänster" ett par gånger, och när vi mötte golden retriever-gänget tappade han fokus så då fick vi stanna och låta dem gå förbi. Men jag är överraskad att det gick så bra fast det var så länge sen sist, det visar ju att hundar måste ha bra minne för han visste precis vad som väntades av honom. Jag cyklade ganska fort på grusvägen men inte fortare än att han kunde hänga med i trav, har hört att det inte är bra för hundarnas skelett att galoppera länge på det sättet.

Den tråkiga nyheten eller vad jag sak kalla det, är att jag har märkt att jag måste börja träna på hundmöten igen, för han är inte alls bra på det längre. Även fast han haft svårt för hanhundar länge så har vi aldrig haft några direkta problem att möta andra hundar, så länge det inte varit nån "fiende". Vi fick det väl gratis eftersom vi bodde de första åren där det var mycket hundar, det gör det iofs här också men det är inte lika trångt så man möter dem inte lika ofta, och dessutom är vi så ofta som möjligt i skogen där vi inte möter så många. Så nu måste jag börja träna på det här med hundmöten, vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga eftersom vi aldrig behövt träna på det förut, men det är väl bara läsa på eller fundera ut nåt.


Igår låg Zsandor och solade nästan hela dagen, jag satt ute och läste och vart helt fräknig. Sen gick vi på golfbanan där solen ligger på jämt så snön börjar försvinna. Precis som i lördags så stack Zsandor iväg på nåt spår, det är ganska ovanligt men kul för honom.

116799-46
Nu kan man äntligen ligga utomhus och sola!

Kommentarer
Postat av: Tessan

Vad härligt med cykelturen! Örjan var på väg att åka iväg på en cykeltur med Pepsi igår, men det blev en promenad istället.

Visst är det härligt nu med solen och att man bara kan vara ute sådär och ta det lugnt också? Det har jag saknat under vintern.. man sitter ju inte gärna ute i trädgården när det är -15 grader och bara sitter :)

2007-03-26 @ 19:23:33
URL: http://danstanten.blogg.se/pepsismatte
Postat av: Ida

Längtar tills jag kan börja cykla med min, ska bli riktigt härligt. Ännu ett svepskäl för att motionera lite mer ;)

Skönt med sol. Kommer de på av sig själv att det är härligt att sola föresten? Min har inte förstått charmen i att ligga stilla på ett och samma ställe när hon är ute..

2007-04-03 @ 20:57:32
URL: http://my.opera.com/idaeklof/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0