Fortfarande sjuk men nu är våren här!

I fredags gick vi runt Höglandssjön med Tessan och Pepsi, sen var det vila som gällde. Då hade Zsandor varit "bra" ett par dagar, inte kräkts på två dagar och ätit bra. Men igår var det värre, han började dagen med att kräkas upp maten från dagen innan. Sen gick vi ut och när vi kom tillbaka spydde han igen på uteplatsen, det var mest slem och han hade svårt att få upp det så det var lite läskigt. Jag gjorde iorning mat lite senare men han ville inte äta, det är verkligen ett tecken på att nåt är fel för Zsandor är inte den som matvägrar...
Sen satte hans mage igång med att bubbla, knirra och sjunga som tusan, värre än jag nånsin hört någons mage låta. Han var orolig, gick fram och tillbaka och kunde inte slappna av, men ville inte äta. Jag rådfrågade mamma sjuksköterska och hon sa att jag skulle massera hans mage lite försiktigt för det kan vara skönt och lindra besvären, jag gjorde det och efter nån dryg timme hade magen tystnat och han kunde slappna av igen.
Sen låg han i altandörröppningen inlindad i sitt täcke och solade ett tag och verkade ha det hur mysigt som helst, han älskar verkligen att sola!
Eftersom han verkade bättre så bestämde jag mig för att åka till stallet en sväng och gick lite med honom innan, då träffade vi grannhunden Tuva och Zsandor blev frisk som en nötkärna så fort han såg henne och ville såklart busa. Jag lät honom busa ett par minuter för att han inte skulle bli besviken innan vi gick hem igen.
När jag kom hem från stallet hade han just spytt igen men verkade rätt okej i alla fall. Jag testade att ringa jourveterinären för säkerhets skull och rådfråga men kom bara till telefonsvarare. Tur att det inte var nåt allvarligt när det inte går att få tag på veterinär...
Sen kokade jag ris till honom som han sen åt i små portioner under eftermiddag och kväll. Efterhand piggnade han till och fick igång aptiten, efter sista promenaden sprang han direkt till köket och ville ha mer ris, inte konstigt med tanke på hur mycket han brukar äta och nu fick han bara små små portioner överkokt ris och avkok.

Inatt sov han bredvid mig nästan hela natten och efter en lång natts sömn utan spyor verkade han må bra igen. Jag är även glad för min skull att han sov hela natten eftersom jag fick feber igår och också behövde sova ut. Är väl att järndosen är minskad plus att jag sovit dåligt i typ en veckas tid sen han blev sjuk. Att oroa sig för dålig hund är ingen höjdare för veka personer som mig.

Idag har Zsandor än så länge ätit lite ris och vilat. Passade såklart på att sola lite när solen var framme och blev väldigt irriterad på matte som stängde altandörren när solen försvann, som att det var mitt fel att han inte kunde fortsätta sola! :-)

image36
Klart man ska sova i matte och husses säng när man är sjuk!

image37
Ser han inte ut att höra hemma mer i en säng med täcke och kudde än på en filt på golvet?


image38
Njuter av solen i dörröppningen!

image39

Kommentarer
Postat av: Therese

Åh!! Jag är så ledsen över att läsa/höra att han inte har blivit bra än. Ring veterinären imorgon...! *kramar från oss alla*

2007-03-11 @ 13:29:20
URL: http://danstanten.blogg.se/pepsismatte
Postat av: Sofie

hej! hoppas Zsandor blir bra snart. Inte kul att bli sjuk, hoppas du mår bättre med. Ta hand om varandra! :) krya på dig kramar från oss! /Sofie

2007-03-12 @ 11:09:37
URL: http://ris0ros.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0