Invigning av våren!

Nu har Zsandor officiellt invigt våren, igår gjorde han sin årliga Vårrullning (inte vårrulle)! Vi var ute en sväng i skogen innan skolan och såg både hackspett och en räv, vilken han lite senare stack efter på ett spår. Jag funderar på om det är samma räv som han jagade för några veckor sen i närheten, samma räv vi har mött ett par gånger förut och som han spårade tidigare i veckan också. Det är ett ganska litet skogsområde även om Hörnsjöns reservat ligger ovanför och jag har svårt att tro att det skulle krylla av räv just där, utan tror snarare att det är samma räv som helt enkelt håller till där vi ofta går. Hur som helst så hade Zsandor kul med att spåra den, trots att det gått ca 10 min sen den gick där så stack han iväg som en raket när han kände spåret och var nog borta i 10 minuter medan jag stod i solen och väntade.
Jag längtar tills vi kan börja lägga spår igen för han är uppenbarligen sugen på att spåra och det är ju bättre han gör det under kontrollerade former istället för att jaga den stackars räven. Men det är nåt speciellt med räv, man kan tro att han är en JRT ibland istället för rått/gårdshund. Rådjur och harar är väl kul, och framförallt ekorrar men dem skäller han bara på, rävar verkar otroligt kul att jaga och spåra, kanske för att det är en avlägsen släkting.
Hur som helst, rävar är så otroligt vackra, jag förstår inte allt prat om varg, rävar är mycket finare och trevligare ju, och dessutom är de inte svåra att få syn på.
Det var på vägen hem sen, i toppen av den lilla pulkabacken vid lågstadieskolan, som han gjorde sin vårrullning. Den gör han varje år när snön försvunnit och jag ser det som ett tecken på att vinterna är slut.

Idag när Zsandor satt ute och solade så öppnade granntanten fönstret som vetter mot vår uteplats och ropade "hallå", jag gick ut och då höll hon fram en tallrik pannkaka och frågade om Zsandor ville ha, hon har nämligen hemtjänsten som fixar lunch men hon gillade inte maten idag. Det gjorde Zsandor! Det är inte svårt att räkna ut att det var den bästa överraskning han fått på länge, att grannen öppnar fönstret och förser honom med pannkaka och jordgubbssylt! Det är inte första gången hon sticker till honom nåt att äta så han ser till att hålla koll på om hon öppnar fönstret och är snabbt framme när hon gör det.
Efter det cyklade vi ner till golfbanan och parkerade cykeln där innan vi fortsatte upp på banan, husse skulle med men hans jäkla cykel krånglade som vanligt så vi åkte utan honom. Zsandor sprang glatt runt i stora cirklar och vi gick upp på toppen och sen ner igen, ltränade lite, ekte med hans leksaker, pinnar och självklart i hans älskade sandhögar, det går inte att hålla honom därifrån. Sen cyklade vi hem igen och somnade i soffan båda två.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0