Stadspromenad

Igår och idag har det blivit lite lugnare promenader eftersom matte är förkyld och inte ska anstränga sig så mycket. Igår gick vi ner på golfbanan där Zsandor fick springa och busa, sen gick vi via Hörnsjön och skogen hem. Idag åkte vi in till stan och gick strandpromenaden, förbi Arenan och bort till hamnen med alla båtarna, husse fotade medan matte och Zsandor mest gick och myste.

Zsandor fick ha på sig sitt förhatliga blå täcke (det är visserligen varmt och skyddar mot snöfall, men är stelt och täcker inte så bra), men matte har beställt ett nytt täcke idag, från Obtrack så snart blir det bättre! Vi har ju alltid haft problem med det här med täcken, första året sydde jag ett täcke till honom av galon och fleece som var bra, men det växte han ju såklart ur ganska snabbt. Sen köpte jag det här blåa täcket för några år sedan som ingen av oss egentligen nånsin gillat, det är okej när det snöar mycket, däremot går det knappt att röra sig i tycker Zsandor och jag förstår honom.
Vi har köpt ett antal stickade tröjor från Rusta till honom, men det är svårt med storleken, vi har haft ett enda som var bra i storleken men det lyckades han slarva bort ute i Gullvik... resterande har varit lite för små så jag har varit tvungen att sprätta upp runt frambenen och töja ut dem så mycket det går. Dessa tröjor är okej när det är runt nollan och barmark, men inte när det är snö för de blir direkt snöiga och blöta på magen när Zsandor springer i snön och det är ju inte så trevligt.
Förra året köpte jag en fleeceoverall till honom, riktigt heltäckande och ser ut som en pyjamas - folk tittar och skrattar åt honom när han har den på sig... :-) men han gillar den, inte just när jag satt på honom den, men när han börjar gå och märker att den faktiskt är skön, den håller honom riktigt varm och är lätt att röra sig i. Men den är ju lite för mycket när det bara är några minusgrader eller när man inte ska vara ute så länge, dessutom åker den upp vid tassarna så det gäller att ha lite koll. Men jag är ändå jättenöjd med den, för de riktigt kalla dagarna.
Jag har spanat på obtrack-täcke flera år faktiskt, de har ju oerhört bra rykte och verkar jättebra: täckande, stretchiga och mjuka, men ändå vattenavvisande så de tål att det snöar osv. Jag har bara inte haft råd att köpa nåt, eller rättare sagt tyckt det är alldeles för dyrt för ett jäkla hundtäcke... men nu har jag råd och orkar inte hålla på och krångla längre, vill ha ett bra täcke för hela vintern. Bara att acceptera: har man en pinscher som ska kunna vara ute på vintern så måste man ha ett bra, skönt, praktiskt täckte. Kosta vad det kosta vill!

(Det är en hel vetenskap det här med hundtäcken när man har en korthårig hund.)

image423

image424
Foton av Kristofer Wallmark - Natur(liga) bilder

Kommentarer
Postat av: Tessan

Åh.. ett Obtrack? Då kommer det ju att matcha varandra när vi är ute i skogen!

2007-11-17 @ 15:39:32
URL: http://danstanten.blogg.se/pepsismatte
Postat av: Sabina

Hej...
Va vackert det är vid hamnen nu i Ö-vik. Måste säga att jag längtar en hel del till Norrland och snön...
Bara så ni vet så läser jag ofta er blogg, men av någon anledning så kan jag inte alltid skriva i den. Det verkar som om vår dator och er blogg inte alltid kommer överens :(

Jajja, men krya på dig iallafall

2007-11-22 @ 12:11:53
URL: http://sabozzmax.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0