Medeltidspromenad


Bilen är på däckverkstan så dagens planer blev ändrade. Jag packade med lite ätbart och sen vandrade jag och Zsandor iväg i riktning mot Granlo. Men så kom jag på att det fanns en plats jag tänka besöka, nämligen Selånger kyrka där det finns en hel del fornlämningar. Så vi gick mot Bergsåker på hyfsat trevliga promenadvägar och några stigar, efter två timmar var vi framme vid kyrkan.
Vi kikade runt där på ruinen, fotade lite och försökte tyda runinskrifterna (speciellt Zsandor tyckte det var intressant!) och sen gick vi ner till St Olofs hamn nedanför som ligger vid Selångersfjärden. Det är förstås ingen hamn längre utan nu "bara" en fin plats som består av åkrar och en liten halvö med torrt gräs. Där stannade vi ungefär en timme och vilade, det var vacker utsikt åt alla håll och helt folktomt. Zsandor kunde springa lös eftersom man såg så långt att det inte kunde dyka upp någon utan att bli avslöjad. Sen gick vi hem igen men då via Selångersån där vi brukar gå ibland, så nu vet jag att det går att gå väldigt långt där, mycket längre än vi testat och det är väldigt fint! Så kul att upptäcka nya fina ställen nära hemmet!
Dagens promenad blev fem timmar sammanlagt, sen var det raka vägen in i duschen för Zsandor eftersom han rullat sig i allt möjligt. Vanligtvis (de senaste dagarna) rullar han sig lyckligt så fort han kommer på torrt gräs, men idag passade han på även vid en åkerkant där det luktade misstänkt likt koskit, antagligen nygödslat. Så nu är han ren och fin och selen har fått en maskintvätt för den var inte så fräsch den heller. Zsandor fick som sagt vara lös när vi var på halvön, en timme ungefär, resten av tiden var i koppel men det var nog tur för så långt som vi gick skulle jag nog fått bära honom sista biten annars, det märks att hans kondition inte är som i höstas för efter en femtimmars tur är han helt slut resten av dagen!

image572
Spanar på en sångsvan som höll oss sällskap på behörigt avstånd

image573
Varför nöja sig med en liten pinne när det finns stockar?

image574
Liten översikt över halvön (hamnen)

image577
Undersöker ett bävergnagt träd (båda matte och hund är imponerade!)


Kommentarer
Postat av: Kristofer Wallmark

Haha! Den sista bilden måste jag få länka in i Offtopic på NFF! Jag skriver att du tagit bilden!!!

2008-04-26 @ 22:51:55
URL: http://www.kristofer-foto.se
Postat av: Suvi

Sista bilden bevisar ju att pinschern är en gnagare! ;)

2008-04-27 @ 00:03:29
URL: http://suvi.se
Postat av: Tessan

Åh.. det låter som en helt underbar promenad. Som alla övriga tycker jag att sista bilen var helt fantastisk!!

2008-04-27 @ 08:23:08
URL: http://danstanten.blogg.se/pepsismatte

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0