Privatträning nr 2

Träningen idag gick verkligen över förväntan! Vi hade laddat upp med ugnstorkade skinkbitar, klicker och en utvilad hund.

Zsandor skulle lära sig att rapportera andra hundar till matte, få en positiv bild av andra hundar. Det gick till så att hundpsykologen Lena var i ena änden av lokalen och jag och Zsandor i andra, så fort Zsandor tittade på den andra hunden och var lugn så klickade jag och gav godis. Zsandor uppförde sig över förväntan, jag hade väntat mig att han skulle bli lite hoppig och skälla nåt eftersom vi var inomhus, men han stirrade bara utan att resa ragg eller nåt, bara gnällde till nåt ibland, men då mer på leksugen-sättet eller för att han ville träna mer då jag var passiv.
Lena började efter en stund röra sig fram och tillbaka med sin hund och det gick lika bra då.
Sen kom nästa steg, Zsandor skulle lära sig att rapportera till mig, nämligen titta på hunden, sen titta på mig innan klicket kom. Han fattade snabbt men glömde bort sig då och då, framförallt när Lena slängde ut godisar till sin egen hund.


Vi tog en paus när han lyckats bra några gånger i rad med att rapportera till mig, sen hämtade Lena sin andra hund som hon sa inte var lika lugn men jag tyckte inte det var så stor skillnad. Zsandor stirrade såklart på den nya hunden också, men nu fattade han fortare när vi började träna. Efter en stund rapporterade han som om han aldrig gjort annat (dvs. titta på hunden, sen titta på matte direkt efteråt och då klick+belöning). Det spelade ingen roll att Lena och hunden gick omkring och försökte vara störning, så vi testade att jag och Zsandor fick gå omkring lite också.
Men då var Zsandor alldeles FÖR duktig, han gick fot med mig och släppte mig inte med blicken trots att vi gick väldigt nära den andra hunden! Man ska såklart inte klaga men meningen var ju att han skulle titta på hunden och inte gå bredvid mig som värsta lydnadschampion. Men jag hade förvarnat om att han brukar bli helt ointresserad av andra hundar när vi tränar och han tycker det är kul, och det är så klart bara positivt! Blev så stolt över honom, dels för att han fattade jättefort hur rapporteringen går till, dels hur fint han skötte sig i närheten av andra hanhundar och inte minst för det sistnämnda.

När jag berättade om våra problem hade jag såklart mest fokuserat på det negativa så Lena hade nog väntat sig att han skulle hetsa upp sig jättemycket i närheten av andra hundar, men riktigt så är det ju inte.


Efter en timmes träning var Zsandor helt slut och vi satt och pratade litegrann innan det var dags att åka. Zsandors dåliga inställning till andra hundar beror på alla dåliga erfarenheter han samlat på hög, dels pga olyckliga omständigheter, en del klantigheter från matte men även dåliga instruktörer som ställt till problem genom sin okunnighet... Men det positiva är att osäkerhet/ilska pga dåliga erfarenheter går att förändra! Ibland har jag tänkt att det är lika bra att acceptera att Zsandor ogillar hanhundar etc. men enligt Lena så är det inga eller väldigt få hundar som blir aggressiva mot andra hundar "biologiskt" så det mesta går att träna bort om man bara vet hur. Däremot att Zsandor har kort stubin och har oerhört känslig kroppszon är inte mycket att göra åt, bara att försöka göra så att den stubinen inte ska behöva tändas... Han ska ju lära sig att matte tar hand om jobbiga situationer, samt att omvärdera vissa situationer som han tyckt var jobbiga förut.

Hon tyckte heller inte att jag behöver oroa mig över Zsandor eftersom han är så himla lugn och snäll jämfört med riktiga problemhundar hon träffar, och det har hon ju rätt i. Han är ingen såndär som gör utfall mot hundar och håller på, även om han kan morra eller fräsa till om nån hanhund kommer för nära. Däremot om han råkar i bråk med någon är han en liten jävel, och hamna i bråk gör han tyvärr "gärna" (även om han inte får så många chanser) som det är nu när han ser andra hanhundar som fiender.


Jag berättade även om allt med Loke, hur Zsandor betedde sig och hur hans humör ändrade sig till att bli liksom passig och deppig när Loke bodde hos oss. Lena förklarade att antagligen hade hela situationen med Zsandors resursaggressivitet att göra, det gäller inte bara mat, ben osv. utan kan även gälla människor. Han såg mig som sin resurs och när Loke kom emellan löste han det på det enda sätt han kunde, nämligen att bitas. Det blev ju också tydligt eftersom Zsandor liksom tappade gnistan litegrann, vissa hundar kan visst förlora livslusten helt och hållet om de får sällskap. Hon menade att det var säkerligen så att Zsandor behöver vara ensamhund för att må bra, och när han brukar tränga sig emellan när jag gosar med andra hundar är också ett tecken på att han ser mig som sin resurs och blir "svartsjuk".


Jag har lärt mig så himla mycket idag! Lena är så jäkla bra, jättekunnig och superbra på att lära ut, har träffat massor av hundmänniskor, psykologer, instruktörer m.m. men ingen som jag verkligen gillat och som det klaffat med såhär mycket! Var också skönt att få en förklaring till Loke-grejen för trots att det gått snart två år så tänker jag på det ibland och blir ledsen, men nu känns det faktiskt bättre när jag förstått ännu bättre varför det blev som det blev!

Jag ska nu träna på det här med rapportering i olika miljöer, tex brukshundklubben, ställen där många hundägare rör sig och senare även på promenader. Men det är otroligt uttröttande så det får bara bli korta träningspass. Hoppas på bra väder nu så det känns ok att vara utomhus, man har ingen större lust att vara stilla och träna ute i det här vädret.


Kommentarer
Postat av: Tessan

Fantastiskt! Det där skulle jag också vilja träna.. med Pepsi!

2008-04-14 @ 21:19:25
URL: http://danstanten.blogg.se/pepsismatte
Postat av: Chamomilla

Det är så spännande att läsa om era träningsstunder. Vi har nämligen liknande problem med vår kille och har länge funderat på en instruktör och era träningspass peppar verkligen oss!

Lycka till med träningen och håll tummarna för oss att vi hittar en minst lika bra instruktör!

2008-04-15 @ 11:25:25
URL: http://www.chamomilla.se
Postat av: Malinbayard

Jätte roligt att få ta del av er träning och duktiga instruktör.

2008-04-16 @ 13:37:38
URL: http://malinbayard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0