Zsandors jul

Nu är vi hemma hos mattes föräldrar i Fresta, Upplands Väsby. Bilade ner i måndags och så fort vi svängde in mot Fresta började Zsandor gnälla och trampa runt, det är häftigt hur väl hundar känner igen sig! Resan gick bra, Zsandor sov mest hela tiden i baksätet nerbäddad i sitt täcke.

På tisdagen gick jag och vovvarna självklart till skogen som jag längtat efter. Zsandor kom springande direkt och lät sig selas, hemma springer han oftast och gömmer sig när jag säger att vi ska gå ut för han vet att det betyder täcke, men här tänkte han nog att det inte är vinter så han var bara ivrig på att komma ut!

Det var runt nollan och blåsigt, men i skogen var det vindstilla. Så underbart det var med barmark! Vi gick till vårt vanliga skogsområde som ligger ganska långt från motionsslingorna, genom en fårhage och sen bakom ett litet naturreservat, där finns åkrar, ängar och härlig skog med små gläntor och kulturminnen i form av gamla stenmurar. Zsandor var som en galning där han rusade runt, han har ju inte sprungit såhär på ett bra tag eftersom det har varit snö hemma ganska länge och då kan han inte springa lika fritt.

Åh vi hade det så härligt, det här var den bästa promenaden på flera månader för både mig och Zsandor.  Solen strålade från en blå himmel och jag det var så mysigt att gå i mina gamla skogar. Jag har saknat den uppländska naturen med alla ängar och gläntor. Frestaskogen är väldigt lättframkomlig dessutom, mossigt och gräsigt med mycket stenar men inga berg och knappt några backar, vilket gör det bekvämt... Skönt också att kunna gå hursomhelst utan att fundera på björnrisken, det värsta man träffar på här är vildsvin eller arga älgar, men det är fel period för arga älgar och vildsvinen har aldrig stört oss.

Det finns väldigt mycket djur på de ställen vi gick så alltså många intressanta dofter för hundarna. De lekte också mycket med varandra vilket var väldigt kul för det gör de inte så ofta, och så självklart lekte vi mycket med stora pinnar för det är Mysans favoritlek. Zsandor jagade iväg efter en älg alldeles i början, jag märkte inte att det var nåt, men strax efter så travade älgen ca 15 m ifrån mig bakom ett snår så då förstod jag. Man hör liksom på ljudet när en älg travar fram...

Vi var ute i över 3 timmar och då var Mysan helt slut och till och med jag och Zsandor var trötta eftersom det var ett intensivt tempo hela promenaden igenom, och vi är ju inte så vana längre att gå sådär.




Härligt att springa på en stor äng!


Busar


Zsandor hoppar över diket


Älsklingsvovvarna i solen


Står på en av de gamla murarna


Mera bus


Letar godis i trädet


Sötvovvar

---
På julafton var vi ute en kortare sväng i skogen på förmiddagen, ca 1½ timme så de fick springa av sig lite, sedan gick en vi sväng på kvällen också. Men på det stora hela var julafton en trist dag för Zsandor eftersom han ju inte kan vara med när det är mat framme och folk han inte känner jättebra.

---

Idag gick vi ut hela familjen (utom mattes syster som är i Karlstad med sin familj), vi gick i samma skogsområde som i förrgår och hade en jättebra och mysig promenad. Synd bara att det var kallare än sist och dimma istället för sol... men det verkade inte bekomma Zsandor som sprang i full galopp hela tiden, spårade, lekte och jagade saker som han trodde var djur men som inte var det. Vi var ute i nästan tre timmar och efter det satt Zsandor med oss och tiggde julmat.

Pappa kastar boll till vovvarna



Springer i full fart


Kommentarer
Postat av: Tessan

Åh vad kul med så mycket bilder. Jag saknar Zsandor (och dig såklart) jättemycket! Stor kram!

2008-12-27 @ 14:46:13
URL: http://danstanten.blogg.se/alva

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0