Högsommarvärme hindrar inte oss

Igår fick vi en otrevlig morgonpromenad. Det bor en kvinna med en ung boxerhanne en bit bort som vi gick förbi. Boxern var lös och kom springande fram till Zsandor innan varken han eller jag hann reagera. Han blev såklart förbannad och fräste som en ilsken katt åt hunden. Det gick bra till sist, ägaren lyckades fånga sin hund och vi pratade en stund och Zsandor lugnade ner sig och lyckades stå och titta på boxern utan att resa ragg. Men det kändes ändå tungt när jag gick därifrån, all träning och så händer en sån här sak och då är vi tillbaka på ruta ett med Zsandors osäkerhet.

Men efter att ha deppat ett tag åkte vi till Höglandssjön och gick runt båda sjöarna i förhoppning att få en massa hundmöten att träna på. Det blev tre stycken. Men de gick väldigt bra så jag är rätt nöjd ändå.

Idag var det dags för skogen igen, jag hade planerat att vara ute väldigt länge men eftersom det var så himla varmt så blev det "bara" knappt fem timmar (hade planerat minst sex timmar), men det räckte gott och väl.
Vi gick bergsvägen under elledningarna bort till Brattlandsberget och ner på Höga Kustenleden, över ena stora myren och sedan upp på Vitsjöberget. Vi var sedan där uppe ca 1½ timme innan det var dags att gå hem igen. På hemvägen fick Zsandor simma lite i Småtjärn efter leksaker.

Zsandor gjorde nåt väldigt ovanligt och smart idag: medan jag gick/klättrade upp på Vitsjöberget försvann han åt andra hållet. Inget ovanligt att han tar en liten lov men han var borta länge, jag ropade och visslade men utan resultat. Efter 20 min kom han tillbaka - dyblöt. Så vitt jag kan förstå måste han ha sprungit bort till Småtjärn (kanske 500 m bort) och tagit ett dopp och druckit, för att sedan återvända till mig på berget. Gissa om jag blev imponerad av hans uppfinningsrikedom!


Zsandor har kommit på att om man gräver lite på det blöta ställena på myrar så kommer det fram rent och friskt vatten!


Glädjefnatt på myren!


Passar på att ha lite tassvård när han tar igen sig i skuggan


Pinnlek


Ännu mer pinnlek


Simmar med sköldpaddan i Småtjärn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0