Träning, berg och hetta!

I fredags var det sista hundträningspasset med Lena. Vi träffades vid Sidjön kl 14 och hon hade letat fram två statister att träna med, en schäfer och en amstaff med ägare. Vi tränade på att möta varandra på olika sätt och körde rapportering. Zsandor var så duktig! Inte minst jämfört med de andra två hundarna, han uppförde sig så bra att det nästan var pinsamt med tanke på att jag var där för att träna bort dåliga beteenden... Till och med när vi skulle springa med hundarna var han superduktig, han sprang bara och tittade på mig, släppte mig inte med blicken. Enda gången han blev upprörd var när Lena hämtade sin hund, han blev nog avundsjuk att hon hade en annan hund, för han gillar henne så mycket! Han är så himla duktig min pojk, vi gick sida vid sida med amstaffhanen utan någon reaktion alls och sedan satt han och Lenas Bellman på varsin sida om henne och blev matade med godis. Han visade inga tecken på agg/osäkerhet med en min!
Lena sa också att hon tyckte vi gjort stora framsteg i vår kontakt och han sätt att söka kontakt med mig. Tror han verkligen har börjat lära sig att matte tar hand om hundmötena från och med nu! :-)

I lördags var husse borta på foto-jobb så matte och Zsandor gick upp i bergen. Inga nya björnspår denna gång, vilket var skönt. Vi gick längs hela Vitsjöberget och var ute i exakt fem timmar, sedan var vi hemma och vilade tills det var dags att hämta husse i Långviksmon.

image604
Full fart på myren

image601
Toker

image602
Nakenfis i skogen

image603
Badar lite efter allt spring i värmen

På söndagen var det otroligt hett så vi åkte bara till Höglandssjön och gick runt "båda sjöarna", matten tänkte att det var ett bra tillfälle att träna hundmöten men vi mötte inte många. Zsandor hade trevligt i alla fall, badade, lekte med pipis, hade picnic med oss, var duktig på hundmöten, låg i mjukt gräs och myste...

image605
Gräver på sin sandiga leksak

Idag gick vi ut direkt efter jobbet, hade tänkt gå runt bland villor och möta hundar men det slutade med att vi gick bort till Södra Berget, gick slingan upp på berget och sen hem igen. Det blev en snabb promenad på 3½ timme (utan paus) och sen var vi så trötta båda två att vi bara la oss på mattan. Jag fick chansen att säga ifrån när en idiot till matte gjorde illa sin hund: det var en kvinna med stor schäfer som gjorde "utfall" när vi gick förbi, inte aggressivt utan mer osäkert verkade det som, den skällde som sjutton. Varpå kvinnan slet tag i hundens öron så den tjöt.
Jag kunde inte hålla mig utan ropade att jag inte tror hunden skäller mindre om hon sliter den i örona. Hon svarade inte men det kändes jäkligt bra att säga ifrån till en såndär idiot till hundägare!

Kommentarer
Postat av: Therese

Känner också att jag vill säga till vissa personer som tror att de kan behandla sina hundar hur som helst men tyvärr är jag för feg utan kokar inombords istället....Tycker att det va bra gjort även om hon "inte hörde".

2008-06-03 @ 13:04:03
URL: http://balder.dinstudio.se
Postat av: Tessan

Vad duktig Zsandor har blivit på hundmöten!! Härligt!!

När ni har tid får ni gärna höra av er så att vi kan ses.. vi saknar er :)

Förresten.. förra veckan var det 2 personer som såg en björn här.. du vet precis i stora kurvan innan man kommer till oss.... inte spår eller spillning.. utan själva björnen...

2008-06-03 @ 19:27:32
URL: http://danstanten.blogg.se/alva
Postat av: Therese

Jag brukar stirra på dem istället, blir helt stum när jag ser sånt. Va läskigt när man läser att det finns björn där ni bor, själv är man ju bara orolig att träffa på en orm =). Ni är också väldigt flitiga med att träna, alltid lika roligt att läsa vad ni hittar på på era promenader.

2008-06-04 @ 06:25:43
URL: http://balder.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0