Klampenborg

I helgen har husse varit här i Sundsvall för första gången på flera månader (vi har ju varit mer i Övik sista tiden). Vi har hunnit med en hel del utflykter i helgen, både roliga och jobbiga för Zsandor.

I fredags åkte vi ut till Selångers kyrka för att husse skulle få fota den fina kyrkoruinen, Zsandor och matte lekte och tränade lite undertiden. Vi var även nere vid gräs"hamnen" där vi var förra gånge, husse passade på att ta massa bilder på Zsandor, bland annat dessa två underbara bilder:

På lördagen blev det mindre kul. Vi gick bort till Sidsjön och hade jättekul på ditvägen, men när vi var framme vid sjön började det smälla från skjutbanan, inte bara små skott utan riktiga smällar som lät som kanoner eller nåt. Zsandor blev rädd men vi fortsatte till arboretumet bakom sjön dit vi skulle eftersom vi inte ville vända och gå hem direkt och hoppades att det skulle ta slut snabbt. Men det bara fortsatte och fortsatte, vi var vid Arboretumet en stund men sen gick vi hemåt igen eftersom Zsandor bara satt och darrade... när vi kommit förbi sjön på hem-sidan slutade det äntligen. Då passade vi på att leka och träna och testade att slänga ner Zsandors pipis i bäcken och såg när den åkte genom forsarna... Zsandor blev väldigt upprörd men desto lyckligare när han fick plocka upp den till sist. Efter det var den pipisen (som är ganska gammal och uttjänt) hans nya favorit, till och med mer omtyckt än sköldpaddan! Trots det jobbiga pangandet blev det en bra promenad till slut och vi hade varit ute i fyra timmar så Zsandor var trööött när vi kom hem.
Efter middagen tog vi bilen upp till Norra Berget och gick upp i tornet, Zsandor tyckte det var läskigt, han verkade få höjdskräck.

Vid bäcken, matte försöker få Zsandor att hoppa över stocken men han låtsas inte förstå

Idag åkte vi till Klampenborgs naturreservat som mattes arbetskompis tipsat om. Det var alldeles alldeles underbart... en liten ö med lite rester av hus men ingen bebyggelse (förutom båtvarven), och all sorts natur man kan önska sig: barrskog, lövskog, berg, ängar, gräsmattor, klippor, stränder...
Vi var där i tre timmar, gick runt på fina stigar längs den lilla ön, låg i gräset och solade, satt på en klippa och åt picnic. Husse fotade massa fåglar, Zsandor lekte med leksaker, åt gräs, nosade runt, solade och matte bara njöt! Det här var absolut en av de vackraste platser vi varit på, och en av de mysigaste utflykter vi gjort på väldigt länge (och så många utflykter som vi gör så är det inte lite!).

Godisträd fanns det också på ön!

Njuter för fullt på en härligt grön sommaräng! Livet kan nog inte bli bättre för en pinscher...

Nu är den härliga helgen över men redan på tisdag ska vi träffa husse igen, då ska vi till Härnösand och bo på hotell eftersom matte och husse ska på konferens där tisdag och onsdag. Det blir spännande att se hur det går för Zsandor att bo på hotell, det har vi inte gjort på flera år.