Lyckohelg för Zsandor!

Zsandors äventyrliga helg går knappt att återge i ord, och tyvärr har jag inte så många bilder men ska ge en sammanfatting.

Valborg: Zsandor ylade och sjöng av glädje över att komma hem och inte blev det sämre av att bland det första vi gjorde var att åka till skogen vid Hamptjärn. Zsandor hittade en älgklöv som var större än han själv som han grävde ner på ett säkert ställe. Det var skojigt att se honom bära omkring på det och det tog en himla tid att gräva ner, men sedan var han nöjd och följde snällt med. På kvällen smällde det såklart men det gick bra, han var ju välrastad innan och på kvällen blev det bara en snabbkissning utanför dörren. Det värsta var att det smälldes av och till hela helgen sedan, jag fattar inte vad det är för idioter till föräldrar som låter sina ungar springa runt och smälla och skrämma livet ur djur, det är dessutom olagligt!

Första maj: Hela familjen åkte till skogen bakom Hamptjärn och var ute ca fyra timmar. Vi gick i skogen, gömde oss för en liten regnskur och satt ganska länge och njöt i solen när den kom tillbaka. Zsandor grävde ner en leksak som han sedan lämnade kvar i skogen. Han kanske var trött på den eftersom jag hade haft med mig den ut i flera veckor, annars förstår jag inte varför han lämnade kvar den för det brukar han inte göra nuförtiden... kanske var det uträknat "Om jag gräver ner och lämnar den här måste matte plocka fram en ny och roligare leksak nästa promenad!"

Fredag: Matte och hund var ute dryga två timmar i skogen, gick ganska långt och klättrade en del på berg så det var en fysiskt ansträngande promenad, i alla fall för mig, Zsandor var bara otroligt lycklig. Sen efter lunch åkte vi bort till Björnafallen på en "liten" utflykt (det är faktiskt "bara" 4 mil dit, inte 5 som jag trodde), husse fotade de väldigt vattenmassorna som vräkte ur dammen, jag och Zsandor gick runt och spanade i skogen. Zsandor gillade inte att vara nära vattenfallen, klok hund. Han gillade heller inte att husse var det, var väldigt orolig. Sen åt vi glass alla tre och åkte hemåt men stannade lite på vägen. Zsandor var trött efter denna heldag.

image579

Lördag: Den värsta och bästa dagen på hela helgen! Vi ville prova nåt nytt och bestämde oss då för att gå ut till Balesudden fast från andra hållet, från Hålviken. Det var så otroligt vackert! Havet, trollskog, berg, blåsippor, solen som lyste in mellan träden och det var så varmt, som juli... Zsandor fick vara kopplad större delen av tiden men inte gjorde det nåt, när vi gått till Sörbalesviken som är en bit innan själva Balesudden tog vi paus, Zsandor var då så trött att han la sig ner på stenarna och vilade när jag lagt ut min jacka. Vi skippade att gå ut på udden eftersom vi redan var trött och vände tillbaka igen. Efter fem timmar var vi tillbaka vid bilen, satt en stund på sandstranden och myste och Zsandor la sig direkt i den mjuka sanden och vilade. Var han trött igår så var han verkligen helt slut efter denna dag...

image580

image581

image583

Söndag: Lite lugnare denna dag, Zsandor och matte var på uteplatsen många timmar och solade (matte rensade ogräs och sånt nyttigt medan Zsandor latade sig och fick kakor av granntanten). På eftermiddagen la jag ett blodspår men hade ingen klöv så slutet fick blir godis istället. Sen cyklade vi dit och spårade, var ute i skogen ett tag och cyklade hem igen. På hemvägen smällde det en bit bort och Zsandor blev stressad, men att springa bredvid cykeln var uppenbarligen lugnande för han verkade glömma det fort! :-)
På kvällen orkade Zsandor knappt resa sig, när jag skulle ge honom godis orkade han inte ställa sig på baktassarna utan lyfte bara från marken typ två cm och gav upp sen. Stackarn.

image582

Igår blev det en kortare skogspromis men med mycket spring innan vi skulle åka tillbaka till Sundsvall, idag var vi ute länge i skogen efter jobbet, över två timmar och Zsandor var pigg igen, busade och rusade omkring som en unghund!


Kommentarer
Postat av: Tessan (Alvas mamma)

Det låter helt underbart! Ni får gärna höra av er om ni har tid över nästa gång ni kommer hem (redan denna helgen var det va?).

2008-05-06 @ 22:15:19
URL: http://danstanten.blogg.se/alva
Postat av: Jessica

Tack! Det känns faktiskt bra att ha gjort våran första tävling nu, för jag inbillar mig att första tävlingen är värst... Tävla har inte riktigt varit mitt mål, utan jag är nöjd så länge jag har en hund som fungerar i vardagen.
Men nu tränar vi på fram till 6/6 då det är en klubbtävling på klubbendag på njurunda och hoppas att det går bättre då :)
Lät som om ni haft ett par väldigt härliga dagar "hemma"!

2008-05-07 @ 18:58:42
URL: http://hiphoppudeln.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0