Jäkla öra men härlig promenad!

Idag var det härligt väder ute, kepsväder till och med! Vi gick upp på vårt berg där vi inte varit på flera veckor (känns det som i alla fall). Det är liksom inte kul att gå just på berget när det är mulet tycker jag, men en dag när solen skiner finns inte mycket jag hellre vill!


Tyvärr grusades mitt goda humör ganska fort, vi hade inte mer än kommit upp på berget förrän jag såg att Zsandor liksom strök sig mot lite torr mossa, gick och kollade och såg då att han var helt blodig på kinden. Örat hade gått upp. Såhär är det, pinscheröron är väldigt tunna och fladdriga, många pinschrar har problem med att öronlapparna  går sönder längst ut. Och blir det en gång sår så läker de ofta inte ihop på riktigt utan man får dras med det. Zsandor slog upp ena örat när han var runt året, och inte bara slog upp utan det blev ett litet jack i örat. Det var inget bråk eller så, han sprang lite i skogen en bit ifrån mig och så bara hände något, jag vet inte vad det kan har varit. Detta lilla jack kunde veterinären inte göra något åt mer än att ge oss salvor som inte fungerade. Så varje vinter går åtminstone högerörat med jacket sönder och blodar en massa. Ofta går även andra örat sönder men det är inte lika känsligt. Under sommaren läker öronen ihop ganska bra, men aldrig helt, det är alltid en liten sårskorpa längst ut. Och med så tunna öron som har har så blir de lätt stela vid kyla, så springer han och öronen fladdrar, och slås upp igen. Suck.

Som tur är har jag funnit en tejp på apoteket som sitter som berg, så jag tejpar när såren kommer eller är på väg att komma, en tejp kan sitta i veckor. Men innan jag fann denna fantastiska tejp var det ett rent h*lvete, det gick inte att gå ut med honom på vintern utan att öronen började blöda. De tejper jag hittade satt bara kvar nån eller ett par timmar och oftast for de iväg när han skakade på sig, så det var bara att tejpa, tejpa, tejpa. Även mössa på honom testade jag, inte populärt.


Idag hade jag inte räknat med att örat skulle gå upp (det brukar bli framåt vintern, inte när det är plusgrader), så jag hade ingen tejp med mig. Men fann på råd: jag torkade blodet med vitmossa och sedan kladdade jag på lypsyl (!) som ett skyddande lager och det funkade ganska bra! Det kom några bloddroppar till men vi slapp åtminstone vända hem direkt!

Vi var ute i drygt 4 timmar och väl hemma var det rakt in i duschen för att tvätta bort de blodstänk som blivit, sedan på med tejp innan Zsandor torkade sig på mattan. Bara tanken på att låta honom springa runt inne med blödande öra ger mig magont, jag vet inte hur många timmar jag ägnat åt att tvätta saker som blivit blodiga, både sängkläder, mina kläder, väggar och golv...









Kommentarer
Postat av: Nilla

Hej främling.

Brukar smyga in på er sida och tjuvläsa. Vilka härliga promenader Zsandor får. Och vilka vackra bilder du lägger i din blogg. Verkligen inspirerande.

Läste att du hittat en bra tejp som du använde till Zsandors öron. Min pinschertik Doris har samma problem och alla tips är välkomna. Så jag undrade bara vad tepjen heter?



Tack på förhand och trevlig helg.

Nilla & Doris

2008-11-07 @ 09:59:58
URL: http://http:/nillasblogg.wordpress.com/
Postat av: daffy

Hej!



Har varit här förut och läst om Zsandor och njutit av alla underbart fina bilder du lägger in i bloggen. Men jag är verkligen en "periodare" när det gäller denna blogg, vet faktiskt inte varför det blir så..



Tråkigt det där med öronen, det är nog ett av dom få problem som vi inte har med Calle peppar peppar Skönt ändå att du hittat en tejp som verkar sitta kvar och skydda såren iaf!



Må så gott!

2008-11-08 @ 15:58:22
URL: http://www.daffys.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0