Grönt i skogen!

Idag skulle det vara sämre väder, men när vi gick till skogs vid halv elva så var det strålande sol och blå himmel precis som igår, någon grad kallare var det nog dock. Och vilken syn som mötte oss när vi kom fram till skogen... grönt grönt grönt!!! Visst är det en hel del snö kvar i skogen, men på södersluttningarna är det nästan helt barmark! Vi gjorde något både jag och Zsandor längtat efter i flera månader, nämligen vika av från stigen och gå rakt in i skogen, gå över mossa och ris sådär som vi älskar att göra. Lite blött var det på sina ställen eftersom vårbäckarna rinner överallt och är väldigt översvämmade men jag hade mina kängor så det gjorde inget, och Zsandor verkade inte ens märka det i sin iver att utforska den nya vårskogen! Han hade fullt upp precis hela tiden, med att spåra, nosa, titta, skutta och springa överallt. Han såg så himla lycklig ut och det är klart jag var det också, det här är ju vad jag väntat på i flera månader, att äntligen kunna vara i skogen igen! Det går inte att beskriva hur härligt det var, för att göra en opassande jämförelse så kände jag mig ungefär som en narkoman som fått sin första dos på flera månader. Gud vad jag har längtat efter det här, jag behöver få vara i skogen!

Zsandor försvann bort en stund så jag satte mig i mossan och bara njöt, tänk att kunna sitta sådär igen, att få vara ett med naturen... Zsandor hade så mycket att göra, det var så kul att se, det var verkligen som att han måste ta igen allt skogsspring- och nosande som han missat. Han kom och kollade till mig ibland, men alltid med en väldigt upptagen min i ansiktet, ungefär som att han sa "matte du får klara dig själv just nu för jag har så mycket att göra".





Vi gick ganska långt ner i skogen i början, sen gick vi uppåt och korsade den stora stig som vi brukar gå på, och sedan uppåt på ett berg. Där hittade vi en jättemysig plats där vi var en stund och myste. Bara jag och Zsandor, trädens susande och fåglarna som kvittrade, och en värmande sol. Kan det blir bättre?

Fast lite snö fick vi plumsa i trots allt för att kunna ta oss hem igen, men fortsätter det i samma takt som nu så är den nog borta till påsk. Snön här utanför på ängarna har försvunnit vips på bara ett par tre dagar.

Efter exakt fyra timmar var vi hemma igen, ibland är jag bra på att passa tiden för jag hade satt fyra timmar som maximum eftersom det var en del städande och annat att ta itu med efteråt.


Kommentarer
Postat av: Tessan (Alvas mamma)

Härligt med fyra timmar!!!!!!!!

2009-04-11 @ 13:20:50
URL: http://danstanten.blogg.se/alva

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0