Äntligen riktig skogstur

Så var den efterlängtade dagen här - nämligen den helt lediga dagen då jag planerat en lååång tur i skogen. Och glad blev jag imorse när jag såg att det var nollgradigt ute och nog åkte termometern upp på nån plusgrad senare på dagen, det kändes i alla fall varmt ute! Tyvärr ingen sol men å andra sidan så betyder ju sol ofta kallare luft (även om solen faktiskt värmer ordenligt nu!). Vi gick iväg vid 10 och tyvärr hade en skolklass samma planer som vi, så vi var tvungna att passera ett tiotal smågrupper med lågstadieelever som alla frågade om de fick klappa hundarna, alla utom en ensam liten tjej som jag hoppas inte var utstött (hon var således den enda jag hälsade glatt på). Zsandor tycker barn är rätt kul, ungefär i 20 sekunder, men bara om han får hoppa upp och pussa dem i ansiktet. Jag lät de första tre tjejerna klappa honom men sen fick det vara nog. Det här är baksidan med att ha söta hundar, alla barn säger "Åååh" när man går förbi, och i många fall säger de inte mer än så utan de tycker man ska förstå av det att de gärna vill klappa. Sen så är det lite smått irriterande att behöva förklarar för alla barn ungefär tusen gånger att de inte får klappa och varför inte. På slutet sa jag bara nej och gick vidare, uppfattades säkert som otrevlig, men vadå, om två ungar frågar om de får klappa och får ett nej med en bra förklaring att vi har bråttom/hundarna inte vill/whatever så ska ändå nästa grupp barn som går ungefär två meter längre fram fråga samma sak, fast de givetvis redan hört mitt svar...

Och Zsandor är ingen bra barnhund, han är ingen sån som barn kan stå och klappa på och som njuter av det, han vill gå vidare och är barnen för framfusiga eller omringar honom för tätt så blir han osäker.

Vad gäller My så brukar jag ofta säga att hon är lite rädd (för det är hon ju) och idag frågade några av tjejerna varför. Då förklarade jag att hennes förra ägare där hon bodde i flera år inte var snälla mot henne, och därför är hon lite rädd för främmande människor. Funderade sedan på om det var dumt, men sen kom jag fram till att det var bra, för barnen måste ju få lära sig att det finns människor som är dumma mot djur. Och om de då någon gång ser en människa vara dum mot en hund så kanske de tänker på den här söta lilla vovven som blev rädd för att folk varit dumma mot henne... det kanske kan så ett frö till att de själva inte är dumma mot djur och säger ifrån om någon annan är det.


Nåja, när vi väl skakat av oss barnaskaran så blev det bättre. Men just inne i skogen längst bort så kom en stor flattehane springande, jag höll bort Zsandor och hunden nosade på My istället som nosade tillbaka. Men sen märkte hunden att hon löpte så han blev lite för närgången och shit vad arg lilla My blev! Hon fräste åt den mycket större hunden så han backade, sedan gick han försiktigt fram igen men då fräste hon ännu mer så han faktiskt gick iväg. Vid det laget hade ägaren hört och ropade på sin hund som sprang iväg. Men det var kul att se hur arg My kan bli, även om den andra hunden är enormt mycket större än hon. Självklart berömde jag henne för hon har all rätt i världen att säga ifrån om andra hundar är ohyfsade mot henne!


Sen gick vi i vår vanliga stora skog men fortsatte ännu längre bort än vanligt på små ridvägar. Vi hittade helt underbara ställen jag skulle vilja bo på, det låg fina hus med stallar och hagar just vid skogen, långt ifrån stora vägar.

My sprang mycket i början men efter ett par timmar började hon nog bli trött och gick mest vid mig, Zsandor däremot sprang i full galopp hela tiden. Han nosade, spårade, jagade in i skogen efter ingenting och en gång stack han faktiskt iväg och var borta säkert 10 min, vilket är ovanligt. Han rusade iväg över en stoooor åker och sen vet jag inte vad han sysslade med.

Vi var trötta på hemvägen, My såg helt förstörd ut och Zsandor hade väldigt bråttom hem, men det var inte så konstigt för vi var ute i fyra timmar! Helt underbart, så här länge har vi inte varit ute på flera månader, inte sen i höstas. Och eftersom vi gick och gick hela tiden så har varken jag eller hundarna fått såhär mycket motion på flera månader, gissa om hundarna har sovit sen!


"Vadå stora stenen, jag trodde du menade att jag skulle hoppa upp på den här lilla stenen..."


My var duktig och hoppade upp på rätt sten


Den här mängden snö är okej även för oss!


Så här ser februari ut i Uppland, perfekt tycker Zsandor


Zsandor hittade sin älskade höbal igen, den har krympt men dög ändå!


Kommentarer
Postat av: Kristofer

Hehehe zsandor tror säkert att det är vår när han kommer till sånt där hö! :D

2009-02-06 @ 19:32:26
URL: http://naturligabilder.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0