Skidhund

Igår klädde jag på oss och plockade fram skidorna, istället för koppel fick Zsandor har en några meter lång lina på sig som jag drog genom alla tre ringar på selen så vikten skulle fördelas lite bättre då han drog mig. Ska förtydliga lite först och främst: det är inte meningen att han ska dra mig som en draghund, dels är han för liten och inte byggd för det och dels har vi bara en vanlig sele (gav bort dragselen till hans bästis Pepsi för några år sen eftersom vi inte använde den). Men eftersom jag binder fast linan runt min midja och han ska springa framför så blir det lite som att han liksom hjälper till att dra ibland, och då har hans smarta sele två extraringar där man kan fästa koppel för att fördela tyngden lite bättre.


Ibörjan gick det lite småsegt, Zsandor är ju van att springa bredvid när jag cyklar så han fattade där här rätt snabbt (det var ju heller inte första gången, men länge sedan sist), men mest berodde det nog på att han inte gillade vädret. Efter bara ett par minuter träffade vi på grannhunden Lisa som han gillar och när de hälsat lite var han på bättre humör och pinnade på ordentligt. Vi åkte ner på golfbanan och runt där en sväng, men snön var lite för djup där så det blev väldigt slitsamt. Sen vände vi hem igen och det var nog i sista stund för jag var verkligen slutkörd när vi kom hem, hade varit ute i över en timme och det är ju första gången jag åker på riktigt i år.

Till nästa gång skulle jag behöva skaffa ett gummiband så det inte rycker till när Zsandor börjar springa och jag inte hinner med, annars fungerade utrustningen fint.


Det tråkiga är att på hemvägen höll det på att gå väldigt galet. Vi mötte en irländsk setterhane som är en av få hundar som Zsandor verkligen avskyr, eftersom den hunden sprungit fram till Zsandor flera gånger när Zsandor varit kopplad och blivit jätteträngd. Har skrivit om den förut för ägaren har den nästan jämt lös trots att den ofta försökt springa fram till oss och det gör mig jättenervös.

Jag kortare upp kopplet och drog in Zsandor bredvid mig så jag stod emellan den hundar och Zsandor, för jag märkte direkt att det inte var någon idé att försöka träna, klickern var hemma och Zsandor var alldeles för blockerad. Men den dumma jäkla gubben till ägare lät sitt långa koppel hänga fritt när de passerade så den hunden sprang fram mot oss och han nästan ända fram, varpå Zsandor gjorde ett morrande utfall (vilket han aldrig gör nuförtiden annars). Jag stod med ryggen till och när Zsandor då drog till i kopplet för att hunden kom så jävla nära så var höll jag på att ramla baklänges med skidor och allt. Det var i sista sekunde jag återfick balansen med hjälp av stavarna och återfick kontrollen över situationen och det var bara ren jäkla tur! Pga att den där idioten till hundägare släppte fram sin hund hade jag kunnat ramla baklänges och gjort mig ordentligt illa, inte minst med tanke på att jag hade skidor på mig som hade kunnat vrida om benen på mig om jag fallit, plus då att jag kanske hade tappat Zsandor som hade rusat på hunden och börjat bråka, medan jag då låg där i en hög och dessutom hade dragits med eftersom Zsandor satt fast runt min midja. Vet inte om jag kan förklara på ett bra sätt, men det hade kunnat gått käpprätt åt helvete.

Jag blir så jävla arg att jag inte vet vad jag ska ta mig till! Den ägaren har jag svurit över många gånger förut, och han vet att Zsandor inte gillar hans hund, jag har till och med försökt förklara varför en gång men då lyssnade han inte alls utan sa surt att han tyckte hundarna skulle få hälsa och bli kompisar, trots att jag just förklarat att det vore en idiotisk idé och varför. Åh vad jag avskyr vissa hundägare!

En liten liten del av mig kan tom nästan tycka det var synd att jag inte ramlade (utan att göra mig illa förstås och utan att Zsandor hade kommit åt den andra hunden) bara för att jag då skulle fått vråla åt idioten att han är dum i huvet som släpper fram sin hund när han ser att jag försöker undvika närkontakt!

Vad i h*lvete är det för fel på alla hundägare som låter sina hundar gå i långt koppel fast det vet att deras hund springer fram mot andra hundar?

Visst, det är min hund som inte gillar andra hundar, deras kanske bara är snälla och lekfulla men jag tar för sjutton ansvar för min hund och låter honom inte gå fram till andra hundar just därför! Ett par gånger har det hänt att nån hund kommit fram innan jag hunnit stoppa det, varpå Zsandor blivit förbannad och då har jag faktiskt njutit inombords för då får de lära sig att inte bara släppa fram sina hundar hur som helst. Självklart har Zsandor inte bitit någon då eller så men när han fräser till så låter han som ett monster, det lovar jag er... Då kan jag bara lugnt säga till ägaren nåt i stil med "han gillar inte hanhundar, tänk på det nästa gång du släpper fram din hund till en främmande hund utan att fråga".

Fast det är inte kul för varje sån incident förstör kilometervis med träning för oss.


 

Skidhunden


- - -

Idag var det strålande promenadväder igen, som jag hade hoppats. Tyvärr mådde jag lite halvdåligt, men tvingade mig ändå ut för Z:s skull. Vi gick upp till Vitsjön genom skogen och sen hem via grusvägen som den här gången var lite uppkörd som tur var! Vi träffade på Zsandors nya kompis, jämtehunden Axa 4 mån. Zsandor är inte jätteintresserad av valpar, men jag lovar er, om några månader när hon haft sitt första löp och blivit vuxen kommer hon blir en klar favorit hos honom!  Vi var ute knappt 2½ timme men jag mådde fortfarande lite kymigt så det blev inte roligare än så idag. Han har i alla fall fått springa av sig lite.



Ful bild på världens finaste hund


Kommentarer
Postat av: Tessan (Alvas mamma)

Ful bild?? Tycker inte jag!!



Du, om ni vill ha tillaka selen (Pepsi är för tjock för den...) kan jag posta den!! Mejla i så fall!! KRAM

2009-01-11 @ 00:13:31
URL: http://danstanten.blogg.se/alva
Postat av: illika

Mitt råd i en sån situation skulle vara att du tar på dig att hålla hans hund på avstånd. Ägaren är så pass respektlös att han förtjänar lite motåtgärder. Börja vifta med staven framför settern, antingen snällt med spetsen neråt eller snett utåt, stirra stint på den och verka lite farlig. Om inte ägaren ragerar kanske hunden svarar på ditt avvisande kroppsspråk. De settrar jag har träffat svarar bra på människors hundspråk, men mindre bra på hundars...

2009-01-14 @ 23:04:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0