Zsandors nyår

Vi satt nere i soffan med hundarna med oss, en på var sida hade jag. Vi fikade och hade det helt okej, det var ganska lugnt ute mellan åttatiden och innan elva någon gång. När det började komma igår lite mer så gick Zsandor och la sig i "kojan" jag byggt åt honom bredvid soffan, den bestod av en pläd på golvet och så ett täcke som bildade själva kojan så han kunde krypa in och gömma sig men ändå vara nära mig som satt precis bredvid i soffan. My stannade kvar i soffan fram tills det började smälla ordentligt.

Kvart i tolv fick hundarna varsitt märgben att tugga på, och så hade vi TV:n på väldigt högt där vi satt och tittade på en katastroffilm (= höga ljud). Tolvslaget gick väldigt bra för Zsandor, han gnagde på sitt märgben och verkade helt inne i det (han är ju ett matvrak och att äta är lugnande för hundar). Då och då tittade han upp och såg lite orolig ut men då sa jag bara till honom att fortsätta med benet, vilket han gjorde. För My var det värre, hon lämnade märgbenet och låg och skakade. Efter en stund kröp hon in under soffan där hon låg och darrade och flämtade såsom hon gör när hon har panik, det är läskigt för hon är ju så liten så man undrar ju hur mycket hennes lilla hjärta orkar med (hon fyller 9 nu i januari).

Våra närmaste grannar (som har hundar) smällde inte, men däremot de som bor två hus bort var ute och de stod på den stora gräsmattan/allmänningen utanför, nästan exakt utanför vårt hus. Pappa hade mejlat ut till samfälligheten och bett folk att gå iväg längre bort och smälla men dessa personer hade kanske inte läst det.

Hur som helst, de smällde och smällde och det var verkligen sådär som att huset skakar, när det gått 25 minuter och de fortsatte i samma takt fick jag nog och gick ut. Jag gick fram till dem och vinkade och ropade "hallå" för att få uppmärksamhet. Mannen som bor där nonchalerade mig totalt, men till sist var det en av deras gäster som lyssnade på mig när jag bad dem att lägga av nu för våra hundar är panikslagna där inne och de hade ju hållt på länge nog redan. Jag fick ett snäsigt svar tillbaka att de ändå inte har några raketer kvar nu.

Jaja, tänkte jag, vad bra. Så jag gick in, och bara några minuter senare skjuter de ändå upp ett gäng till! Men sen gick de in i alla fall.

Vi satt uppe till 2, sen gick vi ut med hundarna och då var det helt lugnt ute som tur var. Kom inte i säng förrän vid 3 eftersom jag låg och pluggade(!) en stund, var liksom inte avslappnad nog att sova.


Men strax innan 4 vaknade jag av några öronbedövande smällar, det måste vara grannarna igen, tänkte jag och tittade ut. Jodå, där stod två av männen och sköt iväg fyrverkerier kl 4 på morgonen (de var ju slut?). Jag öppnade fönstret för att ropa åt dem för vid det här laget var jag så förbannad att jag inte brydde mig om vad de tyckte, men de nya fönstrena har nån säkerhetsgrej jag inte fick upp, men just som jag höll på och grejade med fönstret så gick de in igen. Kan tillägga att dessa grannar är totalt hänsynslösa även annars, de är i 35-års åldern men beter sig som omogna 20-åringar, har inte en susning om att man ska visa andra respekt. De har fester långt in på morgontimmarna där de spelar så hög musik att ingen på hela längan kan sova, de har byggt ut huset så att det skymmer soltimmar för grannarna, utan att fråga om det var okej, osv. Visst måste man tåla lite, men folk som inte kan ta hänsyn till andra är bland det värsta jag vet!


Jag gick in till My som sover ensam i min lillebrors gamla rum (mamma och pappa vill inte ha henne i sitt sovrum), hon hade krypit i under sängen där hon låg och darrade, men kom fram när hon såg mig. Jag bar in henne i mitt rum, men då hade Zsandor gått och gömt sig under datorbordet i vår uppehall. Jag stoppade ner My i min säng och försökte locka fram Zsandor som satt och darrade, efter en stund kom han fram och vi gick in till oss igen. Men han ville prompt upp i sängen och sova hos mig, så jag la ner My i hans säng istället, vilket hon verkade helt nöjd med. Så kröp vi ner jag och Zsandor och han ville ligga nära nära mig, då blev det för trångt så det dröjde en evighet innan jag till sist somnade... Puh...

---

Idag åkte vi iväg till Runsa och promenerade. Det har legat en gammal borg där uppe på berget så stället kallas Runsa Fornborg och är ganska populärt. Förutom platsen där borgen legat finns fler fornminnen, bl.a. en skeppsättning. Det är alltid häftigt att vara där och känna historiens vingslag. Sista utgrävningen gjordes 1992 och i samband med det var vi där och tältade med skolan.

Det var rätt kallt idag, ca -5 och vi kom iväg sent så vi var bara ute 1.45. Zsandor fick inte vara lös men han hade fullt upp hela tiden ändå, hans nos gick i ett och han sprang fram och tillbaka och skulle nosa precis överallt, ungefär som han kan göra på nåt ställe det gått en räv. Men här gjorde han de nästan oavbrutet i 1 timme och 45 minuter... så man undrar ju vad det var.


Vad lipar han åt?


Kommentarer
Postat av: Tessan (Alvas mamma)

Usch vad jobbigt ni har det med smällarna/raketerna! Jag har ju sådan tur att min hispiga kära Pepsi tål just SÅNT jättebra. Våra grannar här (samma hus + huset bredvid) smällde, men de frågade faktiskt dagen innan om Pepsi klarar av sånt!!! Pepsi reagerade inte ett dugg. Enda gången hon skällde till var när en grannhund gnällde lite. Gott nytt år på er!!!

2009-01-02 @ 21:15:22
URL: http://danstanten.blogg.se/alva
Postat av: Tessan (Alvas mamma)

Usch vad jobbigt ni har det med smällarna/raketerna! Jag har ju sådan tur att min hispiga kära Pepsi tål just SÅNT jättebra. Våra grannar här (samma hus + huset bredvid) smällde, men de frågade faktiskt dagen innan om Pepsi klarar av sånt!!! Pepsi reagerade inte ett dugg. Enda gången hon skällde till var när en grannhund gnällde lite. Gott nytt år på er!!!

2009-01-02 @ 21:15:27
URL: http://danstanten.blogg.se/alva
Postat av: Therese

Trist att folk inte kan respektera djuren runt nyår, som tur är har jag två hundar som inte bryr sig men känner endå för alla ägare o djur som verkligen mår dåligt. Hoppas ni får en fortsatt bra start på det nya året! /Therese, Robban, Balder o Norna

2009-01-03 @ 07:07:46
URL: http://balder.cybersajt.se
Postat av: daffy

Fy sjutton vad trist att läsa om människor som är så respektlösa. Skönt att nyår är över för denna gång..

Rolig bild på söt-Zsandor! :)

2009-01-04 @ 23:09:42
Postat av: c och Saga

Är det en liten DP jag ser?? vinkar



2009-01-05 @ 18:30:04
URL: http://cettciliasklotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0